S au aprins martorii în bord Află urgent ce înseamnă!

Check engine aprins? Ce inseamna si ce defecte ascunde in functie de marca masinii

Reclama Creata Pe 6 Februarie 2025 1133

Check engine aprins? Ce inseamna si ce defecte ascunde in functie de marca masinii

S au aprins martorii în bord Află urgent ce înseamnă!
S au aprins martorii în bord Află urgent ce înseamnă!

1. Ce inseamna check engine?

La masinile moderne, controlul electronic este prevazut pentru monitorizarea si autodiagnosticarea elementului de putere (ECM). Acest lucru permite soferului sa invete in timp util despre despre problemele care apar in functionarea motorului si sa ia masuri.

Martorul „check engine” este indicat de lumina de verificare de pe panoul de bord (pictograma) cu imaginea motorului. Odata cu aprindere acestei pictograme este recomandat sa gasiti un service auto fiabil pentru a efectua diagnosticarea motorului.

Reclama Creata Pe 6 Februarie 2025 1133

Exista si masini in cazul carora se realizeaza o decodificare automata, independenta, a erorii, fara a fi necesara vizita la un service auto.

2. Cauzele aprinderii martorului check engine

Aparitia la bord a martorului check engine indica, de obicei, existenta unor probleme tehnice. De cele mai multe ori este vorba de una din urmatoarele 10 cauze:

  1. Capacul rezervorului de combustibil este deschis – verifica busonul daca s-a inchis bine;
  2. Alimentarea s-a produs cu benzina de proasta calitate – sistemul poate reactiona la calitatea combustuibilului. Solutia ar fi sa goliti benzina si sa o inlocuiti cu una de calitate;
  3. Nivelul uleiului – verificati joja de ulei. Verificati sa nu fie pierderi de ulei. Mai mult, pot exista chiar fisuri in bloc;
  4. Probleme cu pompa de combustibil – verificati daca pompa functioneaza fara probleme si daca emite sunete anormale;
  5. Duze murdare – in acest caz este recomandat sa curatati duzele;
  6. Sarme sau bobine de inalta tensiune defecte;
  7. Probleme cu bujiile – verificati performanta bujiilor si, dupa caz, inlocuiti-le;
  8. Nu exista nicio scanteie la unul din cilindrii;
  9. Sonda lambda defecta – problema se elimina doar prin inlocuirea cu alta noua
  10. Catalizator spart – aceasta problema se rezolva prin inlocuirea catalizatorului.

3. Ce trebuie facut cand se aprinde martorul check engine

Martorul „check engine” este foarte important, motiv pentru care nu este indicat sa il ignorati sau sa amanati diagnosticarea potentialelor probleme pe care le poate semnaliza. Cu siguranta nu va doriti ca neglijenta sa va coste motorul masinii.

In acest sens, pentru a evita orice forma de defectare a motorului, este recomandat sa monitorizati in mod regulat performanta sistemului de racire si sa preveniti scaderea nivelului de ulei.

De asemenea, nu trebuie sa permiteti contaminarea bujiilor si nu ar trebui sa faceti economii folosind combustibil de proasta calitate. Incercarile de a economisi consumabil duc adesea la probleme tehnice serioase pentru masina, iar lampa de control a motorului va va aminti intotdeauna acest lucru.

La fiecare intretinere a masinii se recomanda diagnosticarea ECU pentru functionarea in siguranta a autovehiculului.

4. Ce trebuie verificat cand se aprinde martorul check engine?

Indicatorul luminos „verificati motorul’’ aprins in bord este conectat la sistemul de diagnosticare integrat al vehiculului dumneavoastra si este conceput pentru a avertiza soferul (de obicei pe tabloul de bord se aprine lampa galbena) ca motorul nu functioneaza corect din cauza unor probleme interne sau din cauza defectarii anumitor senzori.

In general soferii sunt constienti de faptul ca daca un indicator similar se aprinde oriunde, este necesara realizarea unei diagnoze de catre un specialist.

Dar o intrebare ii chinuie foarte des pe soferi: Ce sa faca daca martorul check engine  se aprinde in timp ce conduce?

Sa aflam impreuna in ce situatie poate continua calatoria si cand este indicat sa opriti masina cu prima ocazie.

Pictograma Check Engine se poate aprinde din mai multe motive, dintre care cele mai frecvente sunt:

Nr crt Piesa defecta Rolul acesteia Ce se intampla daca nu verificam si nu remediem.
1 Senzor de oxigen Monitorizeaza cantitatea de oxigen nears din sistemul de alimentare cu combustibil al masinii Fara a remedia problema creste consumul de combustibil. Un senzor defect duce la defectarea bujiilor si a convertorului catalitic
2 Probleme la capacul de combustibil Capacul are rol de a nu permite evaporarea combustibilului Verificati dupa fiecare realimentare
3 Convertor catalitic defect Convertorul catalitic are rolul de a transforma monoxidul de carbon in dioxid de carbon la evacuare. Daca nu remediati problema la timp, riscati sa va confruntati cu un consum ridicat, pierdere de putere si nici nu treceti ITP-ul.
4 Senzorul debitului de masa MAF Monitorizeaza cantitatea de aer care intra in motor Acesta poate duce la deteriorarea bujiilor, convertorului catalitic si senzorului de oxigen
5 Bujii sau fire Ajuta la aprinderea combustibilului in camera motorului Se pot deteriora bobinele de aprindere senzorii de oxigen si poate infunda convertorul catalitic.

O alta intrebare frecventa pusa de soferi: Este posibil sa se conduca cu lampa de control a motorului aprinsa?

Daca nu ati observat ca odata cu aparitia pictogramei Check Engine de pe tabloul de bord masina a inceput sa se comporte ciudat, chiar daca sunt prezente defectiunile enumerate mai sus, drumul poate fi continuat.

Insa daca masina incepe sa se comporte foarte ciudat, atunci este mai bine sa trageti pe dreapta si sa cereti un ajutor specializat.

5. Ce defectiuni ascunde martorul check engine in functie de marca masinii?

In functie de masina, martorul Check Engine poate ascunde alte defectiuni.

Vedeti in continuare care sunt cele mai comune probleme in functie de marca:

5.1 Check engine Bmw

Nr. crt Defectiune Simptome  Coduri
1 Valvetronic Raspuns slab la accelaratie si lipsa de putere. Punctele obisnuite de defectiune sunt un motor electric si un codificator de arbore excentric 2A61 ;2A63; 2A67; 2A6F, 2A70
2 Vanos Reducerea puterii motorului, zgomot la motor. 2A82; 2A87
3 Senzor de oxigen Becul pe jumatate galben la bord, consum excesiv de ulei. 2C9C; sau P0171 pana la P0174
4 Bobina de aprindere Motorul se scutura cand este accelarat P0300 pana la P0306
5 Lant de sincronizare Zgomot la motor (prin ruperea a 2-3 dinti). Indicatorul galben ½ aprins. Daca apare lampa rosie ½ aprinsa, opriti imediat motorul si nu-l mai reporniti 2A82; 2A87
6 Baterie descarcata sau alternator defect Putere redusa a motorului pe ecranul idrive.
7 Pompa de combustibil de inalta presiune (HPFP) si injectoarele Lumina galbena ½ aprinsa. Puterea si acceleratia grav afectate 2FBA; 2FBF, 29CD; 29E2
8 Turbo Decelereaza cand accelerati 30FF

5.2 Check engine Mercedes

Nr crt Defectiune Simptome Coduri
1 Senzori de lovitura Detecteaza detonarea din cilindri si transmite informatii la unitatea de comanda 52.54 P0325; P0330
2 Senzori de oxigen Creste consumul de ulei 21 P0130; P0150; P0155
3 Senzor de temperatura Circuit deschis sau scurtcircuitat 22 P0115
4 Senzor de presiune absoluta a galeriei MAP Probleme in alimentarea cu combustibil 31, P0105
5 Supapa de ralanti (IAC) Modificari in turatia motorului P0505
6 Senzorul de pozitie al clapetei de acceleratie TPS Probleme cu accelerarea 41 P0120
7 Senzor de pozitie al pedalei de accelaratie Dezechilibre la accelarare P1120; P1121

5.3 Check engine Vw

Nr crt Defectiune Simptome Coduri
1 Bobina de aprindere Motorul tremura;  rasapuns slab la clapeta de accelaratie P0300; P0301; P0302
2 Bujii Pornire slaba PO671
3 Senzor oxigen Rateuri P0136
4 Senzor de temperatura al lichidului de racire supraincalzire P2185
5 Convertor catalitic Motorul poate sa nu porneasca, zgomot puternic, scad performantele motorului P0420

5.4 Check engine Opel

Nr crt Defectiune Simptome  Coduri
1 Debitmetru de aer Pierde  putere P0100 pana la P0104
2 Circuite senzor temperatura si racire Supraincalzirea motorului P0115 – P0119
3 Senzor pozitie clapeta acceleratie Modificare turatie P0120-P0124
4 Senzor de oxigen P0130-P0135
5 Senzor temperatura ulei Probleme la lubrifiere P0195-P0199
6 Defectare turbocompresor (relevant pentru motoare diesel) Se pierde compresia P0235- P0260
7 Senzorul transmisiei automate defect Probleme la schimbarea vitezei P0705 – P0709
8 Senzorul care masoara viteza arborelui cotit Zgomote ciudate la motor P0720-P0727
9 Erori ale unitatilor de control electronic Date inexacte P0600-P0609

5.5 Check engine Toyota

Nr. crt Defectiune  Simptome Coduri (la Toyota codurile sunt din doua cifre)
1 Senzorul de turatie al motorului Nu are semnal 12
2 Bobina aprindere Probleme cu pornirea 14
3 Senzor de temperatura al motorului Date eronate 22
4 Senzor de oxigen Probleme in amestecul aer combustibil 21
5 Senzor de temperatura aerului 24
6 Solenoid defect Probleme pornire 46
7 EGR defect Consum mare de combustibil 71
8 Senzorul principal de viteza 61
9 Amestec prea slab Probleme la pornire 25

5.6 Check engine Renault

Nr crt Defectiune Simptome Coduri
1 Circuitul senzorului de temperatura a lichidului de racire Date eronate catre ECU DF001
2 Circuitul senzorului de temperatura a aerului Nu se mai detecteaza corect cresterile de temperatura din motor DF002
3 Circuitul senzorului de presiune de impuls Scade presiunea in instalatie DF004
4 Circuit senzor presiune sina Presiunea combustibilului nu se mai masoara cu acuratete maxima DF007
5 ECU (unitate de control electronic) Sistemul nu mai inregistreaza corect erorile DF038
6 Electrovalva Nu mai are loc sistemul de vacuum DF054
7 Amestec ratat in cilindru 1 Rateuri DF059
8 Incendiu Miros puternic si fum DF065
9 Senzor oxigen Noxele nu mai sunt masurate cu exactitate DF 092

5.7 Check engine Audi

Nr crt Defectiune  Simptom Coduri
1 Senzor oxigen Cresc emisiile de evacuare, mai ales daca sunt probleme si la catalizator P0130
2 Clapeta acceleratie Probleme la accelerare P0120
3 Amestec slab Pornire grea P0174
4 Amestec bogat Udare bujii Po175
5 Transmisie supraincalzita Miros de ulei ars P0218
6 Defectiune circuit principal alimentare cu combustibil Nu se alimenteaza corespunzator P0230
7 Pompa injectie Decalaje in functionarea cilindrilor P0251
8 Cresterea temperaturii uleiului de motor Zgomote ciudate, calare motor P0298

5.8 Check engine Dacia

Nr crt Defectiune Simptome Coduri
1 Pompa de combustibil Esecul unitatii in sine DF085
2 Filtru combustibil + electrovalva Combustibil de calitate indoielnica DF197
3 Clapeta de admisie a aerului Probleme la accelerare DF641
4 Supapa EGR Probleme la pornire si putere motor DF647
5 Pompa combustibil Lipsa prezentei combustibilului in instalatie DF885
6 Filtru particule infundat Pornire grea P242F
7 Scurgeri de aer in galeria de admisie rateuri DF301

5.9 Check engine Ford

Nr crt Defectiune Simptome Coduri
1 Pompa combustibil scurtcircuitata Probleme in alimentarea cu combustibil P0628
2 Clapeta de acceleratie Lipirea mecanismului P2119
3 Regulator temperatura combustibil P0180- P0188
4 Exces de vid in rezervorul de combustibil Probleme de pornire P1450
5 Electrovalva rupta Sistem de distribuire gaze eronat P0022
6 Turbocompresor defect Probleme in pornire rateuri P2263

5.10 Check engine Skoda

Nr crt Defectiune  Simptome Coduri
1 Motor in modul de urgenta Defectare injector, cablaj injector, conexiune electrica slaba la injector, defectiune ECM P0204
2 Injector Probleme pe circuitul de control al injectorului P0200
3 Senzori de temperatura Probleme cu incalzirea P0046- P0047
4 Clapeta acceleratie Accelerare necorespunzatoare P1171
5 Actuator clapeta acceleratie nepotrivit Zvacniri la ralanti sau in sarcina P0638
6 Injectorul celui de al treilea cilindru defect Motorul porneste destul de greu sau deloc P203

6. Check engine se aprinde si se stinge ce inseamna?

Daca indicatorul luminos al martorului de control clipeste, atunci OBD a detectat un defect la motor. Acest lucru se datoreaza faptului ca in cele mai multe cazuri combustibilul nu arde in cilindrii. Problema este cauzata de o bujie defecta sau de o bobina de aprindere. Totusi, acest semnal poate indica si o garnitura cu cap suflat sau un convertor catalitic infundat.

De asemenea, atunci cand martorul check engine licare intermitent poate fi un semn de ardere anormala. Conducerea cu lumina intermitenta a martorului de bord poate fi devastatoare atat pentru motor cat si pentru convertorul catalitic.

7. Stergere eroare check engine?

Majoritatea soferilor se enerveaza cand lampa la bord „verificare motor” ramane aprinsa chiar si dupa remedierea problemei.

Astfel, va prezentam cateva metode de stergere eroare check engine:

  • Utilizarea scanerului – este cea mai simpla metoda de a reseta aceasta eroare de bord, si se desfasoara in 5 pasi :
  1. Conectati instrumentul de scanare la conectorul OBD de sub coloana de directie. Un suport sau o tableta cu software adecvat este instalata
  2. Apoi porniti contactul masinii si, in consecinta, porniti toate gadgeturile.
  3. Pe dispozitivul mobil in sectiunea articolelor apasati butonul CITITI, cautam codurile de eroare ale motorului. Cu ajutorul unui pix scrieti codurile in ordinea aparuta. Acest lucru va folosi ulterior.
  4. Eliminam codul de eroare: Apasati butonul STERGE de pe scanner. La fel se sterg toate codurile notate anterior.
  5. Nu uitati sa porniti contactul inainte de a sterge codurile.
  •  Metoda de deconectare a bateriei:

Trei pasi pentru a restea codurile de eroare cu ajutorul bateriei:

  1. Se deconecteaza cablurile de la bornele bateriei (+) respectiv (-).
  2. Descarcati energia ramasa in sistem (tineti claxonul pornit timp de 30 secunde)
  3. Asteptati 15 minute si reconectati bateria la circuit. La anumite masini aceasta metoda nu functioneaza.
  • Pornirea si oprirea contactului – trebuie doar sa porniti si sa opriti contactul masinii de trei ori la rand, cu un interval de o secunda la fiecare pas.

Sfatul specialistilor:

Amintiti-va sa nu intrati in panica atunci cand se aprinde martorul Check Engine. In majoritatea cazurilor motivele activarii sale nu sunt critice. Cu toate astea, este necesar sa se efectueze diagnosticarea de prima prioritate. Aceasta consta in efectuarea pasilor enumerati mai sus, in material.

De asemenea, verificati daca exista vreo schimbare in comportamentul masinii pe drum, sau daca alti indicatori se aprind suplimentar. Daca sunt identificate defecte minore, acestea trebuie corectate.

Lasă un răspuns