Guvernul României analizează introducerea unei noi taxe auto pentru mașinile vechi: Detalii și impact pentru șoferi
În 2025, Guvernul României ar putea implementa o nouă taxă auto, destinată să vizeze mașinile vechi și poluante. Această taxă ar putea ajunge la o valoare de 1.900 de lei pe an pentru vehiculele care emite un nivel ridicat de poluare. Proiectul se află în prezent în faza de analiză și are scopul de a reduce impactul negativ al vehiculelor mai vechi asupra mediului.
Noua taxă ar urma să fie aplicată șoferilor care dețin sau achiziționează vehicule vechi care nu respectă normele de poluare actuale. Această inițiativă vizează în mod special mașinile cu norme de poluare mai scăzute, precum EURO 2 și EURO 3, care sunt responsabile pentru emisia unor cantități semnificative de noxe.
Cum va funcționa noua taxă
Potrivit declarațiilor directorului general de la Automobile Dacia, Mihai Bordeanu, valoarea taxei va depinde de normele de poluare ale vehiculului. De exemplu, o mașină veche de 20 de ani, cu normă de poluare EURO 2, va fi taxată cu o sumă anuală între 350 și 400 de euro, adică între 1.800 și 1.900 de lei. Aceasta ar fi o schimbare semnificativă față de impozitele actuale, care pentru un vehicul de această vârstă sunt de aproximativ 160-170 de lei pe an.
Se estimează că milioane de români care dețin vehicule vechi ar fi obligați să plătească anual această taxă, iar valoarea taxei va crește pe măsură ce vehiculul este mai vechi și emite mai multe gaze poluante.
Impactul asupra proprietarilor de mașini vechi
România se confruntă cu o vârstă medie ridicată a vehiculelor, cu mai mult de 3 milioane de autoturisme având o vârstă de peste 20 de ani. În total, aproape 7 milioane de vehicule în circulație sunt mai vechi de 10 ani. Acest lucru face ca țara noastră să fie printre primele în Europa în ceea ce privește vârsta medie a mașinilor, cu aproximativ 15 ani, comparativ cu media europeană de puțin peste 12 ani.
Deocamdată, proiectul se află în fază de analiză la nivel guvernamental și, dacă va fi aprobat, este posibil să fie implementat la începutul anului 2026. În alte țări europene, cum ar fi Germania, Franța și Olanda, există deja taxe similare pentru mașinile vechi și poluante.
Istoricul taxelor auto în România
România a încercat anterior să implementeze taxe pentru vehiculele vechi, dar aceste inițiative au fost anulate pe motive legate de încălcarea drepturilor europene. Dacă noul proiect va trece, va reprezenta o măsură mai concretă în direcția reducerii poluării și modernizării parcului auto din țară.