Legea 296 din 2023
Legea nr. 296/2023, recent publicată în Monitorul Oficial, reprezintă o schimbare semnificativă în cadrul sistemului fiscal din România și aduce cu sine multiple modificări care vor avea un impact considerabil asupra contribuabililor și a diferitelor domenii de activitate din sectorul public.
Aceste măsuri fiscale pot fi considerate printre cele mai extinse și restrictive din ultimii ani, având un impact asupra unei game variate de contribuabili. În cele ce urmează, ne vom concentra pe noile reguli referitoare la impozitarea microîntreprinderilor, impozitele introduse asupra profitului și impozitele suplimentare pe cifra de afaceri. De asemenea, vom aborda anularea unor facilități fiscale pentru angajații din sectoarele IT, construcții și agricultură. De asemenea, vom discuta despre noile contribuții pentru asigurările de sănătate, aplicabile pentru PFA-uri și persoanele fizice cu venituri extrasalariale, precum și schimbările în ceea ce privește TVA și accizele. Vom explora principalele modificări legate de cotele de TVA care vor fi aplicate în anul 2024 și introducerea unor noi produse supuse accizelor nearmonizate. De exemplu, dacă sunteți un producător de băuturi nealcoolice cu zahăr adăugat într-o cantitate mai mare de 5 grame la 100 ml de lichid, veți deveni plătitori de acciză. Acest lucru se aplică chiar și restaurantelor care produc limonadă cu zahăr sau miere.
De asemenea, trebuie menționat că unele dintre aceste măsuri fiscale vor intra în vigoare începând cu luna noiembrie, în timp ce altele vor fi aplicate de la 1 ianuarie sau 1 iulie 2024.
Iată câteva dintre modificările fiscale majore:
Noul Impozit pe Imobile și Autoturisme: Legea introduce un nou impozit care trebuie plătit de persoanele fizice și care se aplică asupra proprietăților imobile (clădiri și terenuri) evaluate la o valoare mai mare de 2.500.000 lei sau autoturismelor cu o valoare mai mare de 375.000 lei. Impozitul are o rată de 0,3% și se aplică doar asupra sumei care depășește aceste limite. Persoanele fizice trebuie să depună o declarație de impunere la autoritatea fiscală la care sunt înregistrați până la data de 30 aprilie a anului curent pentru exercițiul financiar respectiv, și să efectueze plata impozitului până la aceeași dată. Este important de notat că impozitul se aplică doar în primii 5 ani de la achiziționarea autoturismului.
Această măsură intră în vigoare începând cu data de 1 ianuarie 2024.
Impozit Minim pe Profit pentru Companiile cu Cifra de Afaceri Mare: Se introduce un impozit minim pe profit aplicabil companiilor al căror venit total depășește 50.000.000 de Euro. Acest impozit este de 1% din cifra de afaceri fiscal ajustată, nu din cifra de afaceri brută. Contribuabilii vor plăti suma cea mai mare dintre 16% impozit pe profit, calculat conform regulilor deja stabilite, și această taxă de 1%.
Impozitare pentru Instituțiile de Credit: Instituțiile de credit vor fi supuse unui impozit diferit de impozitul pe profit, în cuantum de 2% din cifra de afaceri, pentru anii 2024 și 2025. Impozitul trebuie plătit trimestrial, până la data de 25 a lunii următoare trimestrului încheiat. Începând cu anul 2026, impozitul se va reduce la 1%.
Impozitare în Sectorul Petrol și Gaze: Pentru persoanele care activează în sectoarele de petrol și gaze naturale, se impune un impozit pe profit distinct de 0,5% din cifra de afaceri fiscal ajustată. Acest impozit reprezintă o cheltuială nedeductibilă și se aplică în plus față de impozitul pe profit obișnuit. Baza de calcul pentru acest impozit este similară cu cea menționată anterior.
Impozitare Diferențiată pentru Microîntreprinderi: Legea introduce două rate diferite de impozit pentru microîntreprinderi, dar menține plafonul de venituri impozabile de 500.000 de Euro. În cazul microîntreprinderilor care desfășoară activități din anumite domenii (listate în lege), impozitul va fi de 3% din cifra de afaceri fiscal ajustată. Pentru celelalte microîntreprinderi, impozitul va fi de 1% pentru veniturile de până la 60.000 de Euro și de 3% pentru veniturile care depășesc acest prag. Acest lucru se aplică din 1 ianuarie 2024.
Impozitare pentru Profesioniștii IT: Începând cu 1 noiembrie 2023, persoanele care sunt angajate în sectorul IT și dezvoltă programe pentru calculator vor beneficia de scutire de impozit pe venitul din salarii doar pentru suma brută de 10.000 lei. Dacă veniturile depășesc acest plafon, se va aplica impozitul pe venitul din salarii. Acest beneficiu este aplicabil la un singur angajator, unde angajatul declară locul său de muncă principal. Cu privire la noile condiții de încadrare și alți factori relevanți, ordine comune ale mai multor ministere vor furniza detalii suplimentare.
Construcții și Agricultură: Legea menține scutirea de impozit pe venitul din salarii pentru angajații din domeniul construcțiilor și agriculturii pentru un venit lunar de până la 10.000 lei. Pentru sumele care depășesc acest plafon, se datorează impozit pe venitul din salarii. Această scutire se aplică la un singur angajator, iar angajatorul trebuie să ceară angajatului să declare locul său de muncă de bază.
Activități Sportive: Contribuția la asigurările de sănătate pentru activitatea sportivă, care anterior nu era deductibilă la calculul impozitului pe venit, se deduce acum la calculul impozitului pe venitul din activitatea sportivă. Procedura fiscală specifică este reglementată pentru a acoperi această schimbare.
Servicii Turistice sau de Tratament: Decontarea cheltuielilor pentru concediu (servicii turistice sau de tratament) nu se consideră un venit neimpozabil, cu excepția unei părți din acest venit, care poate fi de până la 33% din salariul de bază lunar. Aceasta nu trebuie să depășească salariul mediu brut pe an, cu condiția ca salariații să nu primească și vouchere de vacanță. Acest lucru are implicații pentru angajatorii care oferă beneficii de vacanță și trebuie să decidă cum le acordă.
Impozit pentru Veniturile cu Sursa Necunoscută: Se introduce un impozit în valoare de 70% pentru veniturile pentru care organul de inspecție fiscală nu poate identifica sursa în cadrul inspecțiilor fiscale. Acest impozit se aplică începând cu 1 iulie 2024.
Contribuții la Sănătate pentru Activități Independente: Persoanele fizice care obțin venituri din activități independente impozitate în sistem real au acum dreptul să deducă contribuția la asigurările de sănătate și contribuția la asigurările sociale – pensie la calculul impozitului pe venit. Această schimbare va implica ajustări în procedura fiscală și în declarațiile fiscale pentru aceste categorii de venituri. Se aplică începând cu 1 ianuarie 2024.
Drepturi de Autor: Persoanele care realizează venituri din drepturi de autor în sistem real pot deduce contribuția la asigurările de sănătate la calculul impozitului pe venitul obținut din cedarea drepturilor de proprietate intelectuală/drepturi de autor. Aceasta este o schimbare semnificativă pentru această categorie de contribuabili. Se aplică începând cu 1 ianuarie 2024.
Pilonul II pentru Salariați din Anumite Domenii: Contribuția la fondul de pensii administrat privat – Pilonul II – nu este obligatorie pentru salariații din domeniul construcțiilor, agriculturii și celor care fac programare. Această reglementare se extinde acum și la salariații care lucrează în programare. Salariații care nu doresc să contribuie la Pilonul II trebuie să opteze în scris pentru plata contribuției la Pilonul I. Acest lucru se aplică începând cu 1 noiembrie 2023.
CASS pentru Construcții și Agricultură: Se abrogă calitatea de persoane scutite de la contribuția la asigurările de sănătate pentru persoanele salariate din domeniul construcțiilor și agriculturii. Acest lucru înseamnă că acești salariați vor fi obligați să plătească contribuția la asigurările de sănătate. Această schimbare intră în vigoare începând cu 1 noiembrie 2023.
Contribuții pentru Tichete de Masă și Vouchere de Vacanță: Se introduce obligația plății contribuției de sănătate în procent de 10% pentru tichetele de masă și pentru voucherele de vacanță. Această contribuție se aplică începând cu 1 ianuarie 2024.
Aceste modificări fiscale pot avea un impact semnificativ asupra veniturilor și cheltuielilor persoanelor fizice și a companiilor, astfel încât este important să consultați textul complet al Legii nr. 296/2023 și să vă consultați cu un specialist fiscal pentru a înțelege în mod corespunzător cum aceste schimbări vă afectează.
Contribuții la Sănătate pentru Cedarea Bunurilor, Dividende și Dobânzi: Suma altor venituri de natură extrasalarială, cum ar fi cedarea folosinței bunurilor, dividende, dobânzi, câștigurile din vânzarea de acțiuni sau părți sociale, sunt acum supuse contribuției la asigurările de sănătate. Baza de calcul pentru această contribuție este de 6, 12 sau 24 de salarii minime brute. Contribuția se datorează după depășirea plafonului de 6 salarii minime. Această schimbare intră în vigoare la 1 ianuarie 2024.
Contribuția la Sănătate pentru Activitatea Sportivă: Contribuția la asigurările de sănătate pentru activitatea sportivă se reține la sursă în momentul plății venitului de plătitorul de venit. Contribuția se declară prin intermediul declarației 112 și se plătește până în data de 25 a lunii următoare. Această regulă intră în vigoare la 1 ianuarie 2024.
Definiție pentru „Zahăr Adăugat”: Noțiunea de „zahăr adăugat” este introdusă în contextul regulilor fiscale. Aceasta se referă la diverse tipuri de zahăr și îndulcitori care sunt adăugați ca ingrediente în alimente și băuturi. Această noțiune este relevantă pentru calcularea TVA și a eventualelor accize pentru produsele alimentare și băuturile nealcoolice care conțin zahăr adăugat. Această schimbare intră în vigoare la 1 ianuarie 2024.
Majorare TVA pentru Alimente cu „Zahăr Adăugat”: Se majorează cota de TVA la 19% pentru alimentele cu zahăr adăugat (alimente care conțin cel puțin 10 grame de zahăr la 100 de grame de produs). Totodată, cota de TVA de 19% se menține pentru băuturile nealcoolice cu conținut de zahăr. Restul bunurilor alimentare, animalelor și păsărilor vii, precum și plantele și ingredientele folosite în prepararea alimentelor se mențin cu cota de TVA de 9%. Serviciile de restaurant și catering își mențin, de asemenea, cota de TVA de 9%, cu excepția vânzării de băuturi alcoolice și băuturilor nealcoolice din categorie NC2202. Aceste schimbări în cotele de TVA intră în vigoare la 1 ianuarie 2024.
TVA de la 5% la 9% pentru unele sortimente de bunuri și servicii:
- Cota de TVA pentru locuințe sociale crește de la 5% la 9%.
- Cota de TVA pentru livrarea și instalarea de panouri fotovoltaice, panouri solare, pompe de căldură crește de la 5% la 9% atunci când beneficiarii sunt entități publice sau dețin locuințe.
- Serviciile de acces la bâlciuri, parcuri de distracție, parcuri recreative, târguri, expoziții, cinematografe, evenimente culturale și accesul la evenimente sportive vor fi supuse TVA de 9%. Această schimbare intră în vigoare la 1 ianuarie 2024.
Lemn de Foc – TVA de 5% păstrată:
- Cota redusă de TVA de 5% se menține pentru livrarea de lemn de foc sub formă de trunchiuri, butuci, vreascuri, ramuri, rumeguș, palete de lemn și brichete de lemn. Această cotă de TVA se aplică atât persoanelor fizice, indiferent de forma lor de organizare, cât și persoanelor juridice care achiziționează lemn de foc pentru încălzire. Acest lucru este valabil pentru utilizatorii finali. Pentru aceste categorii, documentul justificativ necesar este o declarație pe propria răspundere a cumpărătorului. Aceasta intră în vigoare la 1 ianuarie 2024.
Crește TVA de la 5% la 19% pentru anumite bunuri și servicii:
- Se abrogă aplicarea cotei reduse de TVA de 5% și se introduce cota standard de 19% pentru următoarele bunuri și servicii:
- Accesul la facilități sportive.
- Transportul cu vehicule istorice cu aburi în scop turistic.
- Transportul pe cablu, telecabină, telegondolă, teleschi.
- Transportul cu vehicule cu tracțiune animală.
- Transportul cu ambarcațiuni în scop turistic.
- Livrarea de alimente cu zahăr adăugat, cu anumite excepții (cu nivelul total de zahăr între 5 g-8 g/100 ml). Această modificare intră în vigoare la 1 ianuarie 2024.
Scutire cu drept de deducere pentru spitale:
- Se îmbunătățește procedura pentru construcția, modernizarea, repararea spitalelor exploatate de entități fără scop patrimonial și pentru livrarea de echipamente medicale și aparate către aceste entități. Aceste livrări și prestări de servicii sunt scutite de TVA, iar beneficiarii pot deduce TVA aferent acestor achiziții.
Deducerea TVA doar pentru facturi electronice:
- După implementarea și extinderea sistemului RO e-factura, doar facturile electronice emise prin acest sistem vor fi recunoscute pentru deducerea TVA la achiziții. Această schimbare intră în vigoare la 1 iulie 2024.
Extindere produse supuse accizelor nearmonizate:
- Se extinde categoria de produse supuse accizelor nearmonizate. În această categorie sunt incluse băuturile nealcoolice cu zahăr adăugat cu anumite niveluri de zahăr, în plus față de sortimentele deja existente. Această schimbare intră în vigoare la 1 ianuarie 2024.
Reducere la acciza pentru combustibili:
- Se oferă o reducere de accize pentru combustibili, dar există o majorare a accizelor pentru alte produse supuse accizelor. Valoarea exactă a acestei reduceri depinde de calculul ratei inflației și intră în vigoare la 1 ianuarie 2024.
Măsuri tranzitorii privind TVA la locuințele sociale:
- Persoanele fizice pot achiziționa locuințe sociale cu cota redusă de TVA de 5% în 2024 dacă acestea au fost plătite în avans până la 31 decembrie 2023. Același principiu a fost valabil și în 2023.
Măsuri tranzitorii în domeniul produselor accizabile:
- Valoarea accizelor armonizate va fi actualizată în funcție de inflație, dar pentru anul 2024 se face o excepție de la această regulă, cu excepția combustibililor.
Legea nr. 296/2023 aduce modificări semnificative legate de extinderea sistemului RO e-factura și obligativitatea utilizării acestui sistem. Iată un rezumat al acestor modificări:
Extinderea obligației de a comunica facturile în sistemul RO e-factura:
- Începând cu 1 ianuarie 2024 și până la 30 iunie 2024, utilizarea sistemului RO e-factura devine obligatorie pentru relațiile B2B (business to business), adică între operatorii economici, indiferent de forma de organizare. Acest lucru se aplică pentru o perioadă de 6 luni.
- În aceeași perioadă, sistemul RO e-factura se extinde și pentru instituțiile publice. Cu alte cuvinte, toate instituțiile publice enumerate de Codul administrativ sunt obligate să utilizeze acest sistem pentru toate facturile primite de la furnizori.
- În continuare, exporturile de bunuri și livrările intracomunitare de bunuri sunt exceptate de la această obligație. Cu alte cuvinte, aceste tranzacții nu necesită utilizarea sistemului RO e-factura.
- Facturile pentru importuri și achiziții intracomunitare de bunuri rămân supuse obligației de a fi declarate în sistemul RO e-factura numai dacă aceste achiziții implică risc fiscal.
- Termenul general de transmitere a facturilor în sistemul RO e-factura este de 5 zile lucrătoare de la data emiterii facturii, dar nu mai târziu de 5 zile lucrătoare de la termenul maxim prevăzut de Codul fiscal pentru emiterea facturii.
Termenul de transmitere a facturilor în sistemul RO e-factura:
- Chiar dacă termenul general de transmitere este de 5 zile lucrătoare de la data emiterii facturii, este important de menționat că Codul fiscal permite o perioadă mai lungă de emitere a facturii (15 zile de la sfârșitul lunii în care a avut loc faptul generator al TVA). Cu toate acestea, se aplică cele 5 zile lucrătoare pentru transmiterea în sistemul RO e-factura, cu excepția situațiilor accidentale.
Măsuri tranzitorii privind transmiterea în sistemul RO e-factura:
- Începând cu 1 ianuarie 2024 și până la 31 martie 2024, nu se vor aplica amenzi pentru netransmiterea facturilor în sistemul RO e-factura.
- Pentru perioada 1 ianuarie – 30 iunie 2024, nu se vor aplica amenzi pentru neconformitate cu utilizarea acestui sistem.
- De asemenea, utilizarea acestui sistem devine obligatorie pentru relațiile B2B (business to business) și pentru instituțiile publice, astfel încât toate entitățile comerciale și instituțiile publice vor trebui să se adapteze la aceste schimbări.
Plafonuri privind plățile și încasările în numerar:
a) Plăți de la persoane juridice către persoane juridice sunt limitate la suma de 1.000 de lei per persoană și la 2.000 de lei pentru furnizorii de tip „cash & carry”. Suma maximă pentru plățile în numerar către furnizori persoane juridice este de 2.000 de lei pe zi.
b) Plăți de la persoane juridice către persoane fizice au două plafonuri diferite:
- Până la 31 decembrie 2024, plafonul este de 5.000 de lei per persoană.
- După 1 ianuarie 2025, plafonul se reduce la 2.500 de lei per persoană. Nu există un plafon zilnic pentru plățile către persoane fizice, ci doar limitări individuale.
c) Plăți de avansuri de trezorerie au un plafon zilnic de 1.000 de lei pentru fiecare persoană care primește avansuri spre decontare.
d) Plăți de la persoane fizice către alte persoane fizice sunt limitate la 10.000 de lei pe tranzacție până la 31 decembrie 2024 și la 5.000 de lei începând cu 1 ianuarie 2025.
Depășirea plafonurilor pentru plăți și încasări în numerar:
- Se interzice împrumutarea de la persoane fizice care au calitatea de asociați, acționari, administratori sau alți creditori către persoane juridice în numerar. Aceasta este permisă doar prin intermediul sistemului financiar.
- Fragmentarea tranzacțiilor în scopul realizării unor plăți în numerar care să se încadreze în plafonurile stabilite de lege este interzisă.
Limitarea deținerii de numerar în casierie:
- Operatorii economici au permisiunea să dețină numerar în casierie până la un plafon de 50.000 de lei pentru fiecare casierie deținută. Totuși, acest plafon nu se aplică în cazul plăților de natură salarială și altor drepturi de personal pentru o perioadă de 3 zile lucrătoare.
- Dacă se efectuează plăți către persoane fizice, plafonul pentru numerar poate fi depășit timp de maximum 3 zile lucrătoare începând cu data scadenței plății.
- Dacă un operator economic primește sume de numerar care depășesc plafonul, acesta are obligația să depună aceste sume în conturile bancare în termen de maxim 2 zile lucrătoare.
Sancțiuni privind nerespectarea plafoanelor:
- Nerespectarea plafoanelor pentru plăți și încasări în numerar sau depășirea plafonului de numerar din casierie poate atrage o amendă în procent de 25% din suma care depășește limitele stabilite de lege, dar nu mai puțin de 500 de lei.
Nerespectarea regimului obligației utilizării caselor de marcat fiscale:
Sancțiunile pentru nerespectarea regimului obligației utilizării caselor de marcat fiscale au fost majorate. Aceasta vizează întreprinderile și comercianții care nu utilizează corect casele de marcat fiscale sau nu emit bonuri fiscale. Detaliile specifice ale sancțiunilor nu sunt menționate în informațiile furnizate, dar ele pot include amenzi sau alte penalități financiare.
Contravenții prevăzute de Codul de procedură fiscală:
Sancțiunile pentru unele contravenții prevăzute de Codul de procedură fiscală au fost majorate. Aceste contravenții pot include nerespectarea termenelor de depunere a declarațiilor fiscale sau nerespectarea altor reguli fiscale. Detaliile specifice ale sancțiunilor nu sunt furnizate, dar acestea pot consta în amenzi sau alte penalități financiare.
Suspendarea activităților economice de către autorități:
Sancțiunile pentru desfășurarea activităților economice în timp ce acestea sunt suspendate de către autorități au fost majorate. În mod obișnuit, atunci când autoritățile decid să suspende activitățile economice ale unui operator, acesta trebuie să respecte această suspendare. Nerespectarea acestei suspendări poate atrage sancțiuni, care pot include amenzi sau alte penalități financiare.
Desfășurarea activității cu caracter ilicit:
Nu sunt furnizate detalii specifice, dar desfășurarea activității cu caracter ilicit se referă, în general, la desfășurarea de activități economice în mod nelegal sau ilegal, cum ar fi evaziunea fiscală sau alte practici ilegale. Sancțiunile pentru astfel de acțiuni ilegale au fost majorate.
Îndepărtarea sigiliilor de pe mijloacele de transport:
Nerespectarea sigiliilor electronice aplicate asupra mijloacelor de transport, care sunt utilizate pentru urmărirea acestora pe cale rutieră, poate atrage sancțiuni. Îndepărtarea sau deteriorarea acestor sigilii este o contravenție care a fost sancționată cu amenzi mai mari.
Necomunicarea facturii în sistemul RO e-factura:
Sancțiuni sunt introduse pentru cazurile în care factura nu este comunicată electronic prin intermediul sistemului RO e-factura în termenul prevăzut de lege. Detaliile specifice ale acestor sancțiuni nu sunt furnizate, dar acestea pot include amenzi sau alte penalități.
Înregistrarea și deducerea TVA de pe facturi necommunicate electronic:
Înregistrarea și deducerea TVA de pe facturile care nu sunt comunicate electronic prin intermediul sistemului RO e-factura poate atrage sancțiuni. Aceasta poate implica, de exemplu, că TVA-ul dedus în mod eronat trebuie să fie restituit sau poate atrage amenzi.